تبلیغات
دست نوشته ها - نبود اتصال پرسرعت در كشور مانع رسیدن به آموزش الكترونیكی است | برنامه نویسی + لینوکس و متن باز + روزنوشت + موسیقی

نویسنده: "feeruzy ارسال شده در: " عمومی ، "، زمان ارسال: " 15 فروردین 88 ساعت 23:40"

اگر بخواهیم‌ آموزش الكترونیكی با كیفیت قابل قبول داشته باشیم باید پایانه‌های آموزشی با پهنای باند مناسب و نصب سرورهای لازم وجود داشته باشد. 
آموزش الكترونیكی در سطح آموزش عالی پدیده‌ی نسبتا نوینی در دانشگاه‌های ایران است كه به صورت ارایه برخی رشته‌ها به طور مجازی ارایه شده و یا به صورت آموزش مكمل مطرح است.او با بیان این كه برای رسیدن به آموزش الكترونیكی در سطح بالا دو مانع وجود دارد افزود: نبود اتصال‌های پرسرعت به تمام سایت‌های آموزشی در كشور و نرم‌افزارهای آموزشی غیرمنسجم، بهره‌برداری از آموزش الكترونیكی را در تمام نقاط غیرممكن كرده است.
وی اظهار كرد: مانع دیگر در مسیر ارتقای سطح كمی و كیفی آموزش الكترونیكی در كشور بی‌علاقگی و آشنایی كم اساتید به شیوه‌ی آموزش الكترونیكی است؛ اساتید ممكن است دارای دانش عمیق و وسیع در رشته‌ی خود باشند اما استفاده از ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دوست نداشته باشند.
فرزانه در پاسخ به این سوال كه آیا دوره‌های مجازی قابل جایگزین كردن دوره‌ی حضوری هستند یا خیر؟ گفت: من عقیده دارم نمی‌توان آموزش مجازی را جایگزین دوره‌ی حضوری دانست. می‌توان از ابزار الكترونیكی و آموزش از راه دور برای جایگزینی برخی كمبودها استفاده كرد، زیرا در فرآیند یادگیری، تعامل استاد و دانشجو و انسان با انسان بسیار تاثیرگذار است.این استاد دانشگاه معتقد است: اگر سیستم آزمون جامع در سطح ملی از دانش آموختگان دوره‌های مجازی ایجاد شود خواهیم دید سطح كیفی دانش فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها از دوره‌های حضوری پایین‌تر است و این به دلیل نبود امكانات تكنولوژیكی و اساتید مجرب فعال در این حوزه است.
او با اشاره به این كه دانشگاه‌های بزرگ جهان با وجود ابزارهای الكترونیكی و محاسباتی پیشرفته آموزش كلاسیك را با آموزش مجازی جایگزین نكرده‌اند، اظهار كرد: دانشگاه MIT در آمریكای شمالی نرم‌افزار مطالب درسی باز ایجاد كرده‌اند كه كلیه مطالبی كه در كلاس درس مطرح می‌شود اعم از سخنان استاد، آزمایش‌ها، تمرین‌ها و حل آن‌ها را برروی شبكه قرار داده‌اند و به این ترتیب كل شیوه‌ی آموزشی خود را در معرض نقد جهانی گذاشته اما جایگزین حضور در كلاس نكرده‌اند.وی در پایان خاطر نشان كرد: اگر دانشگاه‌های ما آنقدر قوی باشند كه چنین نرم‌افزاری را ایجاد كنند سطح كیفی آموزشی كلاسیك را بالا می‌برند زیرا این كار ایجاد رقابت و زمینه‌ی نقد و بررسی را فراهم می‌كن



آخرین ویرایش در: " - ساعت -"


نظرات