تبلیغات
دست نوشته ها - شی گرایی - Object Oriented Programing | برنامه نویسی + لینوکس و متن باز + روزنوشت + موسیقی

نویسنده: "feeruzy ارسال شده در: " عمومی ، "، زمان ارسال: " 25 مهر 90 ساعت 22:40"
برنامه نویسی شیئ گرا نمونه ای از برنامه نویسی است که از ساختار داده ای <شیئ>، شامل فیلد های داده و متد ها و اثر متقابل انها ، برای طراحی اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی استفاده می کند.تکنیک های برنامه نویسی شامل  ویژگی هایی همچون انتزاع داده ها، تلفیق داده ها، ارسال پیام، پیمانه بندی، چندریختی و وراثت است. امروزه بسیاری از زبانهای برنامه نویسی مدرن از شیئ گرایی با بروزترین جزئیات پشتیبانی می کنند.
برای نمونه برنامه های غیر شیئ گرا ممکن است لیستی از دستورات یا شرط ها باشند. برنامه هایی  که اندکی پیچیده تر هستند اغلب به
 بخش های کوچکتری از دستورات در قالب توابع و زیر روالها تقسیم می شوند که هر کدام ممکن است در هر موقعیت وظیفه ای را اجرا نماید. با این شیوه  طراحی، برای بسیاری از ساختار های داده ای رایج است که به صورت جهانی (Global) تعریف شوند.برای نمونه دستیابی از هر بخش برنامه ای که در حال رشد است ، به توابع اجازه می دهد تا هر بخش از داده را تغییر دهد. این بدان معنی است که اشتباهات (Bugs)  می توانند اثرات مضر بزرگی داشته باشند.

تهیه : http://licence.mihanblog.com
منابع :en.wikipedia.org , ساختار فایل ها، فولک-زولیک-ریکاردی
پ.ن : کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است.

در مقابل شیئ گرایی، برنامه نویس را به سمت قرار دادن داده ها دور از دسترس مستقیم  برنامه، تشویق می کند. در عوض، داده بوسیله فراخوانی برخی توابع خاص که  "متد" نامیده میشود، قابل دستیابی خواهد بود.(توسط داده هایی که از کلاس های اشیاء بدست می آید). این عمل واسطه ای برای باز‌بینی و تغییر داده ها و کنترل آنها است. ساختار برنامه ای که داده را با مجموعه ای از متدها برای دستیابی و مدیریت ان داده‌ها ترکیب می کند، شیئ (Object) نامیده می شود.
یک برنامه شیئ‌گرا معمولا از انواع متفاوتی از اشیاء تشکیل می شود که هر نوع مشابه بخش‌های مختلف یک ساختار پیچیده داده، یا شاید همانند یک شیئ در دنیای واقعی یا یک مفهوم همچون حساب بانکی، یک بازیکن هاکی یا یک بلدوزر مدیریت می گردد.یک برنامه ممکن است شامل چندین رونوشت از هر نوع شیئ باشد.(همانند اشیاء در دنیای واقعی.)
برنامه نویسی شیئ‌گرا ریشه هایی دارد که می تواند در دهه ۱۹۶۰ دنبال شود. زمانی‌که سخت‌افزار و نرم‌افزار تا حد زیادی پیچیده شدند، مدیریت‌پذیری یک نگرانی بود. محققان بدنبال روش هایی بودند تا کیفیت نرم افزار‌ را حفظ کرده و شیئ گرایی را گسترش دهند.
به نظر می‌رسد واژه شیئ و گرایش، چیزی شبیه به حس مدرن برنامه نویسی شیئ‌گرا  اولین با در ام.آی.تی ظاهر شد. در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ در محیط گروه  هوش مصنوعی شیئ به معرف همراه با مشخصه ها باز می‌گشت. شیئ بعنوان یک مفهوم در برنامه نویسی در دهه ۶۰ در سیمیولا (یک زبان برنامه نویسی بر ای  شبیه سازی وقایع گسسته) توسط "Ole-Johan Dahl" و  "Kristen Nygaard" در مرکز محاسبات نروژی در اسلو ساخته شد. ایده سیمیولا بسیاری از زبانهای بعدی از جمله اسمال‌تاک، لیسپ(CLOS) و سی ++ را تحت تاثیر قرار داد.
در شیئ گرایی، هر شیئ قادر است پیامی را دریافت کند، منطبق با آن داده ها را پردازش کرده و نتیجه را در غالب پیامی به سایر اشیاء ارسال نماید.
ویژگی های شی گرایی به بسیاری از زبان های موجود در آن زمان ، از جمله ADA ، بیسیک ، فرترن ، پاسکال و دیگر اضافه شد. اضافه کردن این ویژگی ها به زبان هایی که برای آنها در ابتدا طراحی نشده بودند، اغلب منجر به مشکلات سازگاری و نگهداری از کد می شد.
مفاهیم:
کپسوله سازی یک مکانیزم برنامه نویسی است که کد و داده ها را با هم در یک جا قرار داده و هر دو را از استفاده نادرست و تداخل خارجی ایمن نگه می دارد .
چند ریختی، بدین مفهوم است که یک رابط برای یک کلاس (با ا شیاء متفاوت) استفاده می‌شود. (انجام یک نوع عملیات برای چند نوع داده.)
وراثت عملی است که یک شی می تواند مشخصه های شی دیگری را به دست آورد.
اشیاء توسط کلاس ها ایجاد می شوند. برای مثال کلاس person را در نظر می گیریم:
class Person
{ public :
char LastName [11], FirstName[11], Address [16];
char city[16], state[3], zipcode[10];
person();
};

هر شیئ person شامل خصوصیات نام، نام خانوادگی، ادرس، شهر، استان و کد پستی است.اگر prince یک شیئ از کلاس person باشد برای دستیابی به نام شی prince, از prince.FirstName استفاده می‌شود.public مشخص می کند که هر شیی از کلاس بالا می تواند به متد ها و اعضای این کلاس آزادانه دسترسی داشته باشد.
برای ایجاد شیئ، هر کلاس باید شامل یک سازنده شیئ باشد.در کلاس بالا این وظیفه را ";()person" انجام می‌دهد. برای نابود کردن شیئ نیز از متد مخرب استفاه می‌شود.(;()person~)


آخرین ویرایش در: " 25 مهر 90 ساعت 22:52"
برچسب ها: "OOP" ، "obcect oriented" ، "شی" ، "شیئ" ، "شی گرا" ، "برنامه نویسی" ،
در این ارتباط بخوانید: "شیئ گرایی
نظرات